Cool Youth for a Warm Planet — Maďarsko

Přečtete si info-pack

Hostitelská organizaceMeOut Group

Report z projektu:

Projekt COOL YOUTH FOR WARM PLANET od Maďarské společnosti Meout se odehrával na kouzelném místě doslova na břehu jezera Balaton (městečko Balatonszárszó), kde se nacházelo naše středisko, ve kterém se vše následujících 9 dní odehrávalo.

1. den sloužil pouze jako příjezdový den pro všechny účastníky projektu. Sešli jsme ve složení účastníků z Chorvatska, Bosny a Hercegoviny, Georgie, Maďarska, Litvy a také samozřejmě České republiky jenž jediným účastníkem jsem však byla já 🙂 Po příjezdu na nás čekala první večeře a zabydlování se v našem ubytování. Většina účastníků dorazila do večerních hodin ale někteří až pozdě v noci nebo druhy den ráno.

1. den se nesl ve znamení seznamování. Během dopoledního i odpoledního programu jsme v rámci naší skupiny hráli seznamovací hry a účastnili se společných aktivit. A to vše pod vedením naší úžasné projektové vedoucí Tako, která nás prováděla celým nadupaným programem po zbytek projektu.

1. den Jsem začala hned od brzkého rána během po pobřeží Balatonu, snažila jsem se chodit na ranní běh skoro každé ráno a musím říct, že ty výhledy za to opravdu stály! Pak už následovala snídaně a dopolední program, který jsme začali také aktivně a to venkovním „energizerem“. Zbytek dne jsme byli rozděleni do skupin dle národností (já byla v tzv. skupině „mix“) a připravovali jsme naše vlastní „open space“ projekty o libovolné problematice související se sustainability, environment, global nature problems, climate changes,…Já s mojí skupinou jsme připravovali projekt ohledně problematiky fast fashion. Měli jsme si vlastně připravit program na 1-1,5 hodiny pro ostatní účastníky projektu, přípravu jsme realizovali během následujících dnů. Večer po celodenním programu už se některé ze zastoupených zemí ujaly proslulé „intercultural night“ a připravili nám bohatý program plný tradičních zvyků, informací o zemi a ochutnávek specialit!

1. slunečný den pro mě nezačal nijak jinak než ranním během, vždy když jsem v jiné zemí baví mě tímto způsobem prozkoumávat okolí.😊Dopoledne jsme ještě každá skupina měla chvilku času dodělávat naše projekty. Každopádně program pro dnešní den byl vyhrazen především už pro prezentování našich „open space“ projektů. První si pro nás program připravila skupina účastníků z Bosny a Hercegoviny, který byl plný aktivit a zadání, které vyžadovaly plné nasazení a vzájemnou spolupráci. Během pauz jsme měli v oblibě si dát společně kafe a pokecat nebo si půjčit kola, která nám byly po celou dobu projektu volně k dispozici a projet se do sousedního města na menší nákup. Po druhé části dopoledního programu jsme měli vždy pauzu na oběd a osobní volno. Odpoledne jsme měli v režii naší vedoucí Tako a poslední program dne opět sloužil pro prezentaci projektů a tentokrát byla na řadě chorvatská skupina. Večer už byl volný program, já se rozhodla navštívit intercultural night účastníků z Georgie a za mě to byl úplně nejlepší večer – zábavný program v podobě tradičních tanců a písní, psaní našich jmen v gruzínské (georgiánské) abecedě, ochutnávka tradičních pochutin, …

1. den – pátek pro nás znamenal volný den, který jsme se celý rozhodli strávit v Budapešti. Proto náš den začal brzy ráno cestou na nádraží, cesta do Budapešti z Balatonu trvala necelé 2 hodiny. Po příjezdu jsme šli najít hezkou kavárnu, kde jsme plánovali, co vše chceme navštívit. Vydali jsme se k řece a přes most na druhou stranu Budapešti k Buda castle. Během dne jsme si prošli město, podívali se k parlamentu, neminuli ani nákupní čtvrť již plnou vánoční atmosféry. Nemohli jsme si nechat ujít ani jízdu historickým metrem. Večer jsme navštívili proslavený bar Szimpla kert a poté se hned vydali s předstihem na nádraží, jelikož jsme museli stihnout poslední vlak zpět na Balaton, který ten den jel. I když jsme na nástupišti byli s dostatečným předstihem, vlak nám ujel doslova před nosem, kvůli změně nástupiště, kterou hlásili jen v maďarštině… Proto dalších pár hodin ještě ke všemu během deštivé průtrže, bylo opravdu nezapomenutelných, museli jsme si na poslední chvíli sehnat nějaký hostel a po čtvrté ráno se opět vydat na nádraží a zkusit už podruhé úspěšně chytit náš vlak :)).Naštěstí to vyšlo a my se konečně dostali zpět do našeho resortu u Balatonu.

1. den byl celkově takový unavený, a to kvůli náročné noci plné stresu a cestování zpět na balaton. Proto byl dopolední program více odpočinkový, měřili jsme si velikost našeho „ecological footprint“ a následně debatovali o našich výsledcích a možnostech, jak ho co nejvíce zmenšit. Přes den jsme připravovali participační videa, kde jsme edukovali nebo vyzývali ostatní ke změně. Videa zdůrazňovala největší problematiku v oblasti udržitelnosti, s kterou se v současné době potýkáme. Poslední program dne obvykle znamenal reflekci / shrnutí celého dne ve skupinkách.

7. – 8. den Jsme se věnovali danému tématu celého našeho projektu, účastnili jsme se aktivit připravených od Tako. A hlavně si užívali posledních pár dnů strávených pospolu jako jedna velká rodina 😊Úplně poslední aktivitou pro nás byla výzva si vyzkoušet zrealizovat plán na nějakou akci/protest/workshop za klima od A až do Z i s konečným prezentováním.

Poslední den byl pro nás stejně jako první příjezdový den pouze odjezdový.

Závěrem bych chtěla moc poděkovat všem mým spoluúčastníkům projektu, především vedoucí Tako, díky které byl tento zážitek opravdu nezapomenutelným…nemůžu zapomenout ani na celý realizační tým eycb, bez kterého bych neměla tu možnost se projektu vůbec zúčastnit.