Cleanup 24 — Chorvatsko

single-image

Program, akce: Evropský sbor solidarity (ESC) — dobrovolnické týmy (15 dní)

Termíny konání:

• Habitat Maintanence: 1.—15. srpen 2024 (3 dobrovolníci)
  • Illegal Dumpsite Cleanup: 28. srpen—11. září 2024 (3 dobrovolníci)

Místo konání: Národní park Sošice (Žumberak), Chorvatsko

Prosím důkladně si přečtěte info-pack a informace o mistu konání: Národním parku Sošice zde.

Přečtěte si také, jak to vypadalo na loňských ESC týmech: Habitat Maintenance a na loňském Illegal Dumpsite Cleanup zde.

Hostitelská organizace: Public Institution „Žumberak – Samoborsko gorje Nature Park

Report z prvního dobrovolnictví: Habitat Maintanence: 1.—15. srpen 2024

Ahoj všichni! Dnes vám přiblížím naše nezapomenutelné dobrodružství na dvoutýdenním dobrovolnickém projektu, který se odehrával v nádherné, odlehlé vesničce Sošice, uprostřed přírodního parku Žumerak-Samoborsko gorje na západě Chorvatska. Bylo to jako vystřižené z pohádky – malebná krajina, kterou jsme mohli nejen obdivovat, ale i pomáhat chránit.

Náš tým tvořili tři Češi, k nám se připojili účastníci ze Španělska, Itálie a Francie, což zajistilo, že náš projekt byl pestrý nejen z hlediska prací, ale i díky různorodosti kultur a jazyků. Projekt nesl název Habitat Maintenance a jeho hlavním cílem byla obnova přírodních stanovišť a podpora místní komunity.

Hned první úkol nás vrhl do hlubin místní bažiny – čistili jsme ji od nánosů, které ji dusily. Po téhle výzvě jsme pomáhali místním různými způsoby – čistili jsme cesty ke zdrojům vody, vytvářeli stezky pro koně, sklízeli arónii a brambory. Byla to dřina, ale každý den nás naplňoval pocit, že děláme něco smysluplného.

Co se týče stravování, snídaně a obědy jsme si připravovali sami. Večeře jsme původně měli u místního hostitele, ale po několika zkušenostech jsme se rozhodli, že si je budeme raději vařit sami. Nakonec se ukázalo, že to bylo výborné rozhodnutí, protože jsme měli možnost ochutnat speciality z různých zemí.

Naše ubytování bylo komfortní. Pokoje byli na dobré úrovni. Společně jsme sdíleli jídelnu, kde jsme trávili spoustu času při společných aktivitách. Když přišly víkendy, vyrazili jsme do Záhřebu, kde jsme strávili dvě noci plné objevování a zábavy. Někteří z nás se projeli na elektrokolech po okolí, jiní se pustili do dobrodružství na koních. A všichni jsme si užili projížďku na kajacích v nedalekém městečku Ozalj. Kromě toho jsme nevynechali ani pěší výlety po okolí.

Tyto dva týdny byly plné nezapomenutelných zážitků, nových přátelství a cenných zkušeností. Objevili jsme krásu neznámých míst a přitom si užili spoustu zábavy. Rozhodně to byl čas, na který budeme dlouho vzpomínat!

Tomáš

Report z druhého dobrovolnictví: Illegal Dumpsite Cleanup: 28. srpen—11. září 2024

Ahoj! Naše dvoutýdenní dobrovolnické dobrodružství se nacházelo ve vesnici Sošice, v přírodním parku Žumberak-Samoborsko gorje na západě Chorvatska. Projekt se jmenoval Illegal Dumpsite Cleanup, přičemž cílem bylo vyčištění nelegálních skládek v blízkosti národního parku.

Náš tým byl tvořen 10 členy: 2 Češi a 2 Češky, čtyři Španělky, jedna Italka a Rakušanka. Tato národní rozmanitost přinesla benefity například v procvičování cizích jazyků (nejen angličtiny), ale i nadhled do kultury jiných zemí.

Náš den začínal převážně v 8:00 ráno, kdy jsme vyráželi na vybraná místa uklízet odpad. Nasadit holinky, rukavice, do ruky černý pytel a sbírat. Snažili jsme se takto vyčistit les za hřbitovem, místní potok a místa nelegálních skládek, kam lidé po dlouhou dobu vozili přebytečný odpad. Něco se nám povedlo vyčistit dobře, ale většina míst potřebuje další pomoc, jelikož je tam toho opravdu hodně.

Následoval oběd, který jsme si (stejně jako snídaně a večeře) připravovali sami. To nám umožnilo vyzkoušet nové pokrmy z různých koutů světa. Měli jsme dostatek jak zeleniny a ovoce, tak i vegan/vegetarian a gluten free produktů.

Polední klid a pak jsme většinou odpoledne věnovali procházkám po okolních horách. Příroda a výhledy tady jsou opravdu kouzelné. Měli jsme hodně volného času, takže jsme pomohli i místním obyvatelům se sběrem ovoce, nebo s péčí o zvířata. Vyslechli jsme si i přednášku o místní vegetaci a od záchranářů.

Večery jsme trávili v jídelně, která sloužila jako společný prostor pro hraní her. Když venku pršelo, měli jsme možnost sledovat filmy v promítací místnosti.

První volný víkend jsme se vydali do Záhřebu, odkud pak výlet na Plitvická jezera, která se nám hodně líbila. Druhý víkend byl posunutý, jelikož jsme se zůčastnili „Žumberačka trailu“, kde kdo chtěl, běžel 6 km nebo 15 km. A umístili jsme se i na stupních vítězů. Druhý den na projížďku na kajacích spojený s koupáním.

Tyto dva týdny byly naplněné nezapomenutelnými zážitky a novými mezinárodními přátelstvími. Příroda v okolí Sošic je nádherná. Doufám tedy, že jsme naší silou pomohli k zvelebení okolí odstraněním velkého množství odpadu.