Change Your Mind, Not the Climate — Turecko

Program a akce: program ERASMUS+, Klíčová akce 1: výměna mládeže

Místo konání: Manisa, Turecko

Termín konání: 29. srpen—4. září 2021

Prosím důkladně si přečtete info-pack.

Účastnící se země: Turecko, Rumunsko, ČR, Itálie, Estonsko, Finsko

Hostitelská organizace: Tarzan Egitim ve Gençlik Dernegi

Český tým: Veronika Květoňová (GL), Kateřina Hrdá, Marek Berka, Ester Pakizerova, Pavel Tomáš Řehák

Report z projektu:

Projekt o životním prostředí s názvem Change Your Mind, Not Climate se uskutečnil v tureckém městě Manisa. Výměnu mláděže pořádala organizace TARZAN Education And Youth Association, kde se zúčastnilo celkem 30 lidí z České Republiky, Turecka, Estonska, Rumunska, Itálie a Finska (Japonska).

První den jsme přiletěli na letiště do Izmiru, kde nás organizátor Alper vyzvedl v pozdních hodinách. Druhý den jsme začali se seznamovacími hrami, abychom se lépe poznali. Odpoledne jsme měli prezentaci o hostitelské organizaci a později jsme měli prohlídku města, ve kterém jsme byli ubytováni. Navštívili jsme například Niobe (plakající skálu) nebo Kursunlu Han, kde jsme dostali balíček od místních. Večer jsme zakončili dobrou večeří a Italským kulturním večerem.

Třetí den jsme měli prezentaci o životním prostředí a poté worshop, kde jsme počítali, kolik za s sebou necháváme uhlíkové stopy. Nechali si poradit od dalších účastníků, jak můžeme naši uhlíkovou stopu zlepšit, například více jezdit na kole, nebo chodit pěšky, třídit odpad, zhasínat světla. Co mě zaujalo, že v Estonsku mají na ulici lednice, kam lidé mohou dávat nebo si brát jídlo, a tím méňě vyhazovat potraviny. Večer jsme se dozvídali o Estonské kultuře.

Čtvrtý den jsme šli hikovat do Aigai Ancient City, kde nás čekalo celkem 10 km v horách. Bylo to vyčerpávající, ale nakonec jsme měli všichni dobrý pocit, že jsme to zvládli. V horách jsme měli průvodce, který nám povídal o zdejší historii a přírodě. Večer nás čekal kulturní večer Rumunska.

Pátý den byl můj nejoblíbenější, jelikož jsme se vydali na výlet do Ephesus, kde se mi moc líbilo. Opět jsme měli průvodce, který nám povídal veškeré informace o místě, později jsme byli na jídle v tradiční turecké restauraci, kde jsme mohli ochutnat turecké speciality. Večer patřil českému týmu, kde jsme představovali naši kulturu, učili tanec Mazurku a samozřejmě uspořádali soutěž v Kahootu.

Šestý den byl náš poslední, měli jsme kitchen workshop, kde jsme vařili turecký desert. Poslední kulturní večer patřil Turecku a Finsku(Japonsku). Měli jsme i prezentaci o Japonsku, jelikož jsme tam měli dva členy z Japonska, kteří studují ve Finsku, a tak jsme poznali i novou kulturu. Hodně jsme tančili, ochutnávali a učili se. Další den většina účastníků odjížděla společně ve 4 hodiny ráno a tak bylo těžké vstávání.

Chtěla bych poděkoval Alperovi, hlavnímu organizátorovi za krásný týden, a také organizaci  Evropské centrum mládeže Břeclav za zprozdředkování tohoto projektu. Projekt se mi líbil, dozvěděla jsem se nové infromace, navázala nová přátelství a vytvořila plno krásných vzpomínek. Děkuji.