ERASMUS+, Klíčová akce 1: tréninkový kurz
Místo konání: Gravina (Puglia), Itálie
Termín konání: 26.—31. květen 2023
Český tým: Timoteus Pospíšil, Zita Kučerová, Martin Zeman, Denisa Faltýnková, Jan Schmid, Josef Šoukal
Prosím důkladně si přečtete info-pack.
Hostitelská organizace: Associazione Link APS
Report z projektu:
Tréninkový kurz s názvem „Game changers“ byl pořádán italskou organizací Associazone Link APS a proběhl v městečku Gravina v provincii Bari. Městečko Gravina je krásné a turisty ne příliš dotčené svébytné historické město v Apulii s typickým italským životem. Celým projektem nás provedl facilitátor Marco. Trenérem projektu v oblasti gamingu byl Jouni, finský Youth worker z organizace Nuori Lohja. Cílem projektu bylo představit digitální hry jako nástroj pro práci s mládeží.
Projekt proběhl 26. – 31. května. Na projekt vyjelo 6 českých účastníků, další skupiny byly z Rumunska, Francie, Řecka a více jednotlivců z dalších zemí Evropy. Ubytovaní jsme byli v samém srdci starobylé Graviny, na náměstí Piazza Notar Domenico. Každý den jsme měli krátkou procházku po městě, neb snídaně byly podávány v nedalekém baru, meetingová místnost byla v kulturním centru vč. oběda a večeře pak v restauraci na vedlejším náměstí. V Gravině je nádherný starobylý most Ponte Acquedotto sul torrente, kde se natáčela scéna z Jamese Bonda, zde jsme se často v odpoledních a večerních pauzách procházeli. Také jsme se podívali do podzemí Graviny. O volné cestovní dny mnozí navštívili město Bari či okouzlující město Matera. Jiní se vydali na výlety k pobřeží.
První den probíhalo uvedení do tématu tréninkového kurzu a Ice breaking aktivity. Následovala hra Actionbound, v rámci které jsme s seznámili například i s dialektem, kterým zdejší obyvatelé hovoří.
Druhý den byl den byl dnem exploračním. Celý den jsme objevovali digitální hry, a to jak pro jednoho hráče, tak multi player hry a edukační hry. Oblibu sklidil kit Makey Makey, díky kterému se například vaše tělo stává ovladačem, takže jsme si užili hodně zábavy. Vyzkoušeli jsme si také robotické míčky Sphero. Hra, se kterou jsme se hodně zabavili, byl Gartic phone. V rámci seznamování se s digitálními hrami a s jejich testováním jsme se také zaměřovali na to, jak je konkrétně možné jednotlivé hry v rámci práce s mládeží využít, a jaké kompetence a dovednosti díky nim mládež získává. Diskutovali jsme přínosy a rizika digitálních her. Trenér Jouni nám dobře připravenou prezentací představil to, jak vhodně digitální hry můžeme využít v práci s mládeží. Seznámil nás s tím, jak digitální hry v jeho organizaci ve Finsku prakticky do práce s mládeží implementují.
Třetí den probíhala příprava na implementaci programu pro studenty střední školy a další část testování her. Moje skupinka si pro aktivitu se studenty přichystala polo-digitální hru Kosmopolit, kde kromě herních karet potřebujete také aplikaci v telefonu a sluchátka. Tato hra je kooperační, takže podporuje spolupráci a týmovost. Hra spočívá v tom, že se snažíte nalézt jídla z celého světa s obtížnými názvy. Často se tak stane, že při poslechu objednávek a následném přepisu se názvy popletou, a proto musí celá skupina kooperovat tak, aby všechny zákazníky stihla v čas obsloužit. Na konci dne trenér Jouni přiblížil více Esport a jeho využití v práci s mládeží a opět se zaměřil i na praxi s Esportem ve Finsku.
Poslední den jsme se vypravili do Altamury, kde na nás již čekali studenti střední školy Liceo Classico Statale Cagnazzi. Studenti maturitního ročníku byli rozděleni do čtyřech skupinek. Každá skupina měla možnost vyzkoušet 2 digitální hry, které jsme pro ně připravili. Byli jsme příjemně překvapeni, jak studenti překonávali jazykovou bariéru a s jakým entusiasmem se do her pustili. Na konci jsme společně proběhlé aktivity evaluovali. Velice nás potěšila pozitivní zpětná vazba na dopoledne, které jsme facilitovali. Po ukončení programu pro studenty jsme se přesunuli do budovy pořádající organizace Associazone link APS, taktéž v Altamuře. Prostory této organizace jsou velice pěkné, včetně moderní knihovny a venkovních prostor pro pořádání akcí. Zde proběhla evaluace projektu včetně jeho zakončení.
Projekt byl hodnocen účastníky velmi pozitivně, organizace projektu byla skvělá, získali jsme mnoho inspirace pro použití digitálních her v práci s mládeží. Pozitivně hodnotím možnost facilitovat herní dopoledne pro italské studenty, což podpořilo místní komunitu nejen v oblasti digitálního gamingu, ale také v oblasti mezinárodní zkušenosti.
Velmi děkujeme za celou českou skupinu EYCB, že jsme se mohli tréninkového kurzu zúčastnit.
Zita Kučerová