Program a akce: program ERASMUS+, Klíčová akce 1: tréninkový kurz
Termín: 31. červenec — 9. srpen 2021
Místo konání: Kurzętnik, Polsko
Český tým: Lucie Pozníková, Martin Zeman, Nikita Golmgren, Hana Javůrková
Hostitelská organizace: Fundacja Pracownia Nauki i Przygody
Účastnící-se země: Polsko, Rumunsko, Portugalsko, ČR, Lotyšsko
Report z projektu: Lucie Pozníková, Martin Zeman, Nikita Golmgren, Hana Javůrková
31.7.-9.8. pořádala polská organizace Pracownia Nauki i Przygody tréninkový kurz Game it out!, na kterém se sešlo 23 nadšenců do deskových her z Polska, Česka, Portugalska, Rumunska a Lotyšska.
Kurz společně vedli tři designéři edukačních her: Agnieszka Leśny, Kuba Wiśniewski a Marcin Łączyński, kteří nám po celou dobu byli nejen mentory, ale i těmi správnými parťáky ke hrám a zábavě.
Ubytování, program i vše ostatní probíhalo v komplexu s příznačným názvem Kacze Bagno, který se nacházela v malé vesničce Kurzętnik v severní části Polska, přibližně 200 km od hlavního města Varšavy. Budova se skládala z jedné velké ložnice pro všechny účastníky zvané Narnie; velkého sálu, kde probíhala většina programu; verandy, kde se servírovalo jídlo; velkého okolního pozemku s loukou, zahradou a slepicemi; a v neposlední řadě tu byl i prostorný sklep, který jsme překřtili na „Dungeon“, kde pokračovala zábava i v noci. Celou atmosféru místa „uprostřed ničeho“ dokreslil fakt, že jen několik hodin před naším příjezdem nedaleko překopli internetový kabel, takže jsme kromě načerpání nových informací a dovedností měli možnost také částečného detoxu od sociálních sítí. Už od prvního večera bylo jasné, že pro každého milovníka her bude tenhle kurz nezapomenutelný zážitek.
První den byl čas nejen na vzájemné poznávání, ale i k rozdělení rolí v rámci celého projektu. Každý den jsme měli totiž určený čas, kdy jsme se věnovali prospěšným aktivitám, jako byl úklid, pomoc v kuchyni, reporting, ale během kurzu jsme se dostali i k aktivitám jako je krmení kuřat nebo tvorba keramiky. První teoretická lekce byla o tom, co je Kolbův cyklus a Bloomova taxonomie. Znalosti jsme následně měli šanci využít při přetvoření hry Twister v úplně novou hru ve třech týmech. Všechny týmy v tomto úkolu uspěli a s minimem teoretických znalostí byli schopni vytvořit funkční hru už během prvního dne, což všem dodalo trochu sebevědomí.
Během druhého dne jsme si vyzkoušeli edukační hru Culture Rallye a následně zkoušeli vytvořit každý svou vlastní hru během 90 minut. Krátký časový limit se zdál zpočátku nesplnitelný, později jsme ale měli šanci zjistit, že je to velmi účinný donucovací nástroj. Jednotlivci poté prezentovali svoje nápady mezi sebou ve dvojicích a týmovou prací vytvořili kombinaci svých her, které následně předvedli ostatním skupinám.
Třetí den byl věnovaný hře „Autokorekta“ navržené jedním z mentorů – Kubou Wiśniewskim. Hra je využívána pro firemní tréninky a zabývá se schopnosti adaptace na změny. Všichni účastníci byli rozděleni do 6 skupin a hráli v simulaci automobilek, které se snaží o co největší zisky. Součástí hry byla i závěrečná reflexe, co nás hra naučila. Následně jsme si všichni nasadili svoje analytické brýle a snažili se rozpoznat různé mechanismy hry a jak pomáhají dosáhnout edukačního cíle. Večerní program se týkal vypravování příběhů, nejprve v teorii a následně jsme ve skupinách tvořili a hráli vlastní příběh, od organizátorů jsme dostali různé kostýmy, které jsme k tomu mohli využít a vytvořit tak tu pravou „Cestu hrdiny“.
Čtvrtý den jsme se věnovali hraní různých her a analýze jak fungují, zbytek dne už začínaly přípravy na GameJam, což byl dvoudenní intenzivní program přípravy vlastní hry, který vrcholil veřejnou událostí v obchodním centru v nedalekém městečku Iława. Nejprve jsme si každý vybrali téma, jakým bychom se chtěli ve své edukační hře zabývat, následně jsme diskutovali s ostatními účastníky a snažili se najít společné téma. Po rozdělení do skupinek po 3-5 lidech jsme každý měli své téma a další dva dny na to vytvořit zcela novou edukační hru. V tomto úkolu nám měli pomáhat kromě Agy, Kuby a Marcina také noví mentoři Małgorzata Mitura, Wojciech Rzadek a Michał Gołębiowski, kteří dorazili dočasně jen za tímto účelem. Každý z nových mentorů měl pro nás také přichystanou lekci s praktickými tipy ohledně game designu. Všichni mentoři byli velmi přátelští a zároveň nápomocní.
Další dva dny se nesly v duchu nadšení, kreativity, ale i stresu a paniky. Navrhnout hru včetně prototypu a hratelné verze byla velká výzva, kterou všechny týmy zvládly splnit. S heslem „Hratelné je lepší než perfektní“ jsme po dvou dnech všichni byli schopni prezentovat svoje hry návštěvníkům obchodního centra v Iławě. Mít možnost hrát a zároveň prodiskutovat naše výtvory s náhodnými lidmi z tohoto malého městečka byl rozhodně jeden z vrcholů celého tréninku. Většina účastníků měla od počátku tréninku strach z nedostatku vlastní kreativity, celý Game Jam nám ale všem dodal sebevědomí ve vlastní schopnosti a dovednosti.
Celý trénink byl zakončen osmým dnem, kdy nám Marcin ukázal praktické tipy pro herní designery. Zbytek dne jsme strávili poskytováním zpětné vazby ohledně tréninku, loučením a poslední šancí užít si vzájemné společnosti. Tento trénink byl skutečně jeden z těch, co vám změní život a já jsem neskutečně vděčná, že jsem se ho mohla účastnit.
Hana Javůrková