Manage the Future – Build Partnerships – Portugalsko

Účastníci: Bronislav Vysloužil, Ondřej Podlešák

Hostitelská/pořádající organizaceH2O

Report z projektu

Tréninkový kurz,který pořádala organizace H2O z portugalské vesničky Arrouquelas se konal ve dnech 2.5-10.5 2015 v městě Rio Maior,vzdáleném asi 100 kilometrů od Lisabonu a téma tréninkového kurzu bylo: Budování partnertství a řízení budoucnosti. Na projektu se sešlo 20 účastníků z Gruzie,Arménie,Litvy,Ukrajiny,Slovenska,České republiky,Estonska,Moldavska a domácího Portugalska a celou dobu projektu nás provázel velmi zkušený a zábavný trenér Giorgi z Gruzie. Organizace H2O a její perfektní „šéf“ Alex pro nás nachystali úžasný týden plný všech možných informací a her,které se konali na různých místech,což bylo určitě ku prospěchu všem.Ubytovaní jsme byli na pokojích po 2-3 lidech a ubytování bylo velmi přijemné a dostačující,jídlo bylo přímo úžasné,na snídaně,obědy a večeře jsme chodily do místního kulturního střediska,kde pro nás bylo vždy přichystáno velké množství jídla a občas nás vzal Alex do místních restaurací,kde jsme měli možnost ochutnat „místní“ speciality.

První den projektu se konal v hlavním štábu organizace H2O v Arrouquelas a byl zaměřen na seznamování se všech účastníku projektu formou zábavných her a na večer byla v programu intercultural night,kde každý národ prezentoval většinou své jídlo a pití ale někteří z účastníků i tancovali vlastní národní tanec,poté jsme se přesunuly na další 2 dny do kulturního střediska,kde jsme dostávaly informace o programu Erasmus+ a o budování partnerství mezi jednotlivými organizacemi v rámci regionů East-West.Na středu pro nás Alex přichystal výlet do místních solných dolů vzdálených asi 5 kilometrů od Rio Maior,kde jsme strávili celý den ale hlavně jsme se dozvěděli plno nových a užitečných informací od Alexe o pořádání projektů a některých problémech které jsou s něma spojené,nejlepší na tom bylo že přednášky a „energizer games“ se odehrávali venku v těsném sousedství solných dolů a naštěstí bylo i krásné počasí a navíc k obědu jsme dostaly místní úžasné mořské ryby s bramborem a salátem,tohle byl jeden z nejlepších a perfektně připravených dnů celého projektu.Na poslední 2 dny jsme se přesunuly do místní knihovny kde jsme se rozdělily do menších skupinek,a začaly jsme si zkoušet psát vlastní projekt a harmonogram našeho „budoucího“ projektu a poté jsme prezentovaly vlastní projekt ostatním skupinkám.Poslední den  odpoledne už bylo hodnocení celého projektu,který byl z mého pohledu velmi užitečný pro každého kdo by chtěl v budoucnu uspořádat vlastní projekt ale taky pro navazování vztahů mezi jednotlivými členy různých organizací a večer jsme šly na poslední večeři v Rio Maior do restaurace,kde jsme obdržely certifikát o absolvování kurzu a každý řekl pár slov na závěr a povedený večer jsme zakončily v místním music clubu ale protože na další den brzo ráno byl pro nás přichystaný výlet a ubytování v Lisabonu tak věřím že pro dost lidí to nebylo příjemné vstávání,protože už asi kolem půl osmé ráno jsme vyjižděli z Rio Maior do Lisabonu.V Lisabonu nám Alex ukázal nejdůležitější památky jako jsou například: Padrão dos Descobrimentos,Santuário nacional de cristo rei,Praca do comercio a mnoho dalších,z mého pohledu můžu říct že Lisabon je jednoznačně nejkrásnější město jaké jsem kdy viděl a to už jsem jich viděl pár desítek….a jelikož v Lisabonu zrovna probíhal „Evropský týden“ tak nám Alex domluvil návštěvu na semináři na portuglaském ministerstvu pro evropské záležitosti,utahaní a unavení po celém dni jsem se navečer přesunuly do hotelu a potom jsme šly na poslední společnou večeři do super steakové restaurace.

Neděle měla být pro mě posledním a zároveň odletovým dnem z Portugalska ale naštěstí tomu tak nebylo,protože když jsem přijel do Lisabonu na letiště tak jsem se dozvěděl že portuglaská společnost TAP se kterou jsem měl letět stávkuje a zrušila všechny nedělní lety,tak jsem si šel vyzvednout kufry a zeptat se na přepážku TAPu co mám dělat a tam mi bylo sděleno že mám 60euro rozpočet na hotel a jídlo a taky mi dali novou letenku na pondělní let ale bez přiděleného místa,tak jsem si booknul hotel a strávil jsem den navíc v slunečném Lisabonu,v pondělí jsem jel znovu na letiště a tam jsem se dozvěděl pro mě další potěšující zprávu že let už je bohužel plný a že mě odvezou do hotelu a v úterý by jsem měl už konečně odletět,čekal jsem ledasco ale určitě ne 4* bombastický hotel v centru Lisabonu kam mě odvezli a konečně v úterý kolem 18:00 středoevropského času(v Portugalsku je časový pposun -1hodina) jsem přistál na pražském letišti.

Chtěl bych hrozně moc poděkovat organizaci H2O za možnost zúčastnit se jejich projektu a hlavně Alexovi za perfektné připravený projekt,ubytovaní,jídlo a výlet do Lisabonu a dalším účastníkům projektu za skvělou atmosféru,vysílající organizaci EYCB a jeji koordinátorce Janě Parolkové ale také portugalským aerolinkám TAP za 2 dny strávené navíc v Lisabonu zadarmo…