Sea of History — Polsko

Termín konání: 4.-11. listopad 2017

Místo konání: Będzin, Polsko

Program a akce: program ERASMUS+, Klíčová akce 1: výměna mládeže

Prosím přečtete si info-pack a rozpis denních aktivit

Účastníci: Gustav Kavale, Dominik Hrabě, Iva Koblížková, Aneta Havránková, Vincenc Novák, Denisa Želinská, Michaela Lešková, Veronika Pindrochová

Group leadeři:  Jan Neugebauer (GL) Jan Koblížek (GL)

Hostitelská organizace: Stowarzyszenie Dobre Ręce

Účastnící se země: ČR, Turecko, Polsko

Report z projektu:

Dne 4. – 11. listopadu 2017 jsem se zúčastnila výměny mládeže pořádané organizací Dobre rece v polském městě Bedzin, blízko Katowic. Název projektu byl Sea of history a sešli se zde lidé z České Republiky, Turecka a Polska. Všichni účastníci byli staří 16-19 let a group leadeři starší 18 let. Ubytování bylo zajištěné ve sportovním hotelu v Bedzine po 2-3 lidech. Jídlo zde bylo velmi chutné. Snažili se připravit jak mezinárodní kuchyni, která zachutná všem, tak polské speciality. Na celý týden jsme měli nachystané workshopy, projekty, procházky po městě a také návštěvu Krakowa.  Náš program měli na starosti Magda, Anthony a Vojtek z Polska.

První den jsme přijeli až k večeru, tak jsme dostali večeři a šli na pokoje.  Na pokojích nás hned uvítala polská skupina lidí a později se přidala i ta turecká, takže jsme mezi sebou vytvářeli vztahy už první večer. Druhý den jsme započali snídaní a hrami na seznamování. Vojtek vymyslel hry velmi dobře, a tak netrvalo dlouho, než jsme si zapamatovali všechna jména.  Dozvěděli jsme se, co se bude následující týden dít. Po obědě jsme byli rozdělení do skupinek tak, aby v každé skupince byli 2 lidé z každé země, a začali jsme dělat projekty, které jsme později prezentovali. Pak nastala večeře a další multikulturní stmelování.  Třetí den byly workshopy o židovské kultuře a také jsme vytvořili ve skupinkách svůj televizní program, kde jsme měli povídat o svých zájmech.  Připravili pro nás zábavné hry a úkoly ve skupinkách, při kterých jsme prošli téměř celý Bedzin.. Po obědě jsme se šli projít městem. Došli jsme do židovské kavárny, kde nám bylo nabídnuto buď kafe nebo čaj a zákusky. V kavárně bylo velmi hezké prostředí. Další den jsme se vydali do Krakowa. Měli jsme zde prohlídku s průvodcem, dozvěděli se mnoho o historii a také navštívili Wawel, dostali jsme rozchod a sami obdivovali krásy města. Večer měla turecká skupina svůj intercultural evening a zjistili jsme zajímavé poznatky o jejich zemi. Ráno jsme diskutovali o toleranci a o jejím významu pro nás. Pak jsme šli do školy polské skupiny, kde jsme pomalovali zeď a zasadili strom tolerance.  Odpoledne byly další zajímavé workshopy, také jsme jeli na zajímavé místo k jezeru, kde jsme si dali výborný zákusek a vyfotili úžasné fotky. Večer nastal náš intercultural evening, který jsme pojali zábavnou formou a pustili skupinám video o klasických lidech z ČR a také Václava Klause, který krade propisku. Další den jsme téměř celý strávili v polské škole, kde pokračovaly naše diskuze a workshopy. To vše skončilo ve školním divadle, kde měla polská skupinka svůj intercultural evening. Večer jsme na podiu divadla měli diskoteku. Poslední den jsme si nacvičovali tance, které jsme pak zatancovali na náměstí a natočili video. Bylo to velmi zábavne. K večeru jsme poté měli přednášku o Amnesty international, velmi obdivuhodná skupina. Dostali jsme certifikáty o absolvování výměny a čekali do půlnoci, kdy odjížděla turecká skupina. Nastalo loučení plné slz a vyměňování kontaktů. Další den jsme odjeli my.

Výměna mi pomohla se zlepšením angličtiny a rozšířením mých vědomostí, ale hlavně, hlavně jsem našla nové kamarády po světě, se kterými jsem nadále v kontaktu, a jen přemýšlíme, kdy se opět setkáme. Uvědomila jsem si mnoho věcí a poznala jsem odlišnosti jiných kultur. Všichni kdo máte možnost zúčastnit se jakéhokoliv Erasmu, využijte té příležitosti. Jestli neumíte pořádně anglicky, nevadí, zlepšíte se právě na projektu.  Poznáte nové lidi a dá vám to hodně do života.